Rapporten kommer samtidig med, at musikbranchens økonomiske grundlag er under et voldsomt pres fra en accelererende digital udvikling, nye distributionsformer og øget pres fra internationale tech-giganter. Et udfordringsbillede, der får direktør i Koda, Gorm Arildsen, til at understrege nødvendigheden af, at vi som samfund værner om vores musikindustri.
”Det er helt afgørende, at vi værner om og beskytter den danske musikbranche – særligt i en tid, hvor kunstig intelligens og big tech udfordrer de grundlæggende strukturer for musikskabelse, ophavsret og indtjening. Hvis vi vil fastholde og udvikle en industri, der hvert år bidrager med over 16 milliarder kroner til BNP, så kræver det politisk handling, der kan være med til at sikre ordentlige rammevilkår for det professionelle musikliv," siger direktør i Koda, Gorm Arildsen.
I rapporten er musikindustrien afgrænset til at inkludere alle, der helt eller delvist lever af at skabe, indspille, udgive og fremføre musik. Kernen af musikindustrien kan derudover opdeles i tre hovedområder: Livemusik, indspillet musik og brand/image.
Bidraget til dansk BNP kommer især fra livemusik, som står for 10,2 mia. kr. af musikindustriens BNP-bidrag. Det skyldes især aktiviteter, som udspringer fra festivaler og koncerter.
Rapporten konkluderer derudover, at musikindustrien er et produktivt erhverv, og at produktiviteten i musikindustrien er højere end i mange andre erhverv.
Et årsværk i musikindustrien skaber i gennemsnit værdi svarende til et BNP-bidrag på godt 1,3 mio. kr. årligt. Til sammenligning skaber et gennemsnitligt årsværk i resten af økonomien værdi svarende til et BNP-bidrag på godt 1,2 mio. kr. årligt.
Det betyder, at et gennemsnitligt årsværk i den danske musikindustri skaber værdi for omtrent 8 pct. mere end et gennemsnitligt årsværk i resten af økonomien.
Udover selve kerne af musikindustrien er der en række følgeerhverv, som helt eller delvist baserer deres forretning på musikindustrien, heriblandt hoteller og restauranter, udlejning af lokaler og ejendomme samt IT og kommunikation.
''Hvis vi vil fastholde og udvikle en industri, der hvert år bidrager med over 16 milliarder kroner til BNP, så kræver det politisk handling, der kan sikre ordentlige rammevilkår for det professionelle musikliv.''
- Gorm Arildsen, direktør i Koda
Læs den fulde rapport her: Musikindustriens bidrag til dansk økonomi